Stationsgebied

Het stationsgebied is het hart van de Poort van Hoorn en het fundament voor de groei van Hoorn. Eind 2023 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor de  realisatie van het nieuwe stationsgebied. Op 5 december 2024 is de gemeente gestart met de selectie van een gebiedspartner voor de ontwikkeling van het stationsgebied.

Nieuwe levendige stadse omgeving

In het stationsgebied creëren we een nieuwe levendige stadse omgeving. Op deze toplocatie direct aan de historische binnenstad en op loopafstand van het grootste stadsstrand van Nederland komen ongeveer 500 woningen en vele nieuwe voorzieningen. Ook wordt het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto verbeterd. Zo zorgen we voor een snelle en comfortabele overstap voor reizigers en een fijne route naar de binnenstad voor bezoekers. De gemeente doet dit samen met de partners NS Stations, ProRail en de Provincie Noord-Holland. De ontwikkeling van het stationsgebied geeft ook een grote boost aan de groei van Hoorn. Tot 2030 wil de gemeente 6.000 extra woningen bouwen. Een aanzienlijk deel hiervan gaat landen in de Poort van Hoorn.

Sfeerimpressie nieuw stationsgebied

Ruimte maken voor nieuwe ontwikkelingen

De supermarkt in het stationsgebied gaat naar een andere locatie en er komen parkeergarages voor auto’s en fietsen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor woningen, kantoren, horeca, detailhandel en maatschappelijke functies. De Museumstoomtram wordt meer zichtbaar gemaakt en in de spotlights gezet. Het gebied aan de noordzijde krijgt een meer stedelijke uitstraling, en de nieuwe invulling maakt dat het er zowel overdag als ’s avonds levendig is. In plaats van een loopbrug over het spoor komt er een kwalitatief hoogwaardige traverse van en naar de binnenstad.

Het busstation wordt verplaatst van de zuidzijde naar de noordzijde. Hierdoor ontstaat aan de zuidzijde ruimte voor meer groen en ruimte om de beleving van singels terug te brengen. Het gevoel in de binnenstad te zijn, start dan direct aan de zuidzijde van het station. Naast de traverse komt het zogenaamde Zuidgebouw dat de entree van het station markeert. Ook aan de zuidzijde komt een fietsenstalling.

Sfeerimpressie nieuw stationsgebied

Start selectie gebiedspartner

Op 5 december 2024 is de gemeente gestart met de selectie van een gebiedspartner voor de ontwikkeling van het stationsgebied. Wethouder Axel Boomgaars: 'We zoeken een marktpartij die net zo enthousiast is als wij zijn, om samen te werken aan deze ambitieuze ontwikkeling. Deze partij heeft ervaring met vergelijkbare complexe projecten rond OV-knooppunten. We vragen de marktpartijen naar hun visie hoe we dit stationsgebied tot een levendig aantrekkelijk nieuw stuk stad kunnen maken. Het is een uitgebreide selectieprocedure waarin ze hun kennis, kunde en creativiteit kunnen laten zien. Dit zorgt ervoor dat we als gemeente de juiste passende marktpartij kunnen kiezen als gebiedspartner voor deze ontwikkeling’.

Selectieprocedure

De tenderdocumenten zijn gepubliceerd op TenderNed. Aanmelden kan tot 13 januari 2025, 12.00 uur. De partnerselectie wordt begeleid door Fakton en ook SITE Urban Development is betrokken bij het opstellen van de uitvraag. De verwachting is dat de gemeente in het najaar 2025 een intentieovereenkomst kan sluiten met de gekozen gebiedspartner.

Fases ontwikkeling gebied

De ontwikkeling van het stationsgebied verloopt in fases. Het project start aan de noordzijde van het stationsgebied. Dit is het gebied tussen het treinstation, het ziekenhuis, het Keern en Lindendael. De zuidzijde van het stationsgebied wordt in een latere fase ontwikkeld. Dit is het gebied tussen de entree van het NS treinstation en de Stationsweg, de Noorderveemarkt en het Keern. Het duurt naar verwachting zo’n tien jaar om het hele stationsgebied te ontwikkelen.

Het te ontwikkelen stationsgebied met linksboven een deel van de binnenstad en rechtsboven het stadsstrand.