Stationsgebied

Het stationsgebied is het hart van de Poort van Hoorn en het fundament voor de groei van Hoorn. Eind 2023 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor de  realisatie van het nieuwe stationsgebied. Oktober 2025 is de gemeente een samenwerking gestart met de bouw- en ontwikkelbedrijven Ballast Nedam Development en Blauwhoed. Verenigd in het consortium De Nieuwe Golf gaan zij samen met de gemeente het gebied rondom het station omvormen tot een levendige stadswijk.

Nieuwe levendige stadse omgeving

In het stationsgebied creëren we een nieuwe levendige stadse omgeving. Op deze toplocatie direct aan de historische binnenstad en op loopafstand van het grootste stadsstrand van Nederland komen maximaal 520 woningen en vele nieuwe voorzieningen. Ook wordt het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto verbeterd. Zo zorgen we voor een snelle en comfortabele overstap voor reizigers en een fijne route naar de binnenstad voor bezoekers.

De gemeente ontwikkelt het gebied samen met de partners NS Stations, ProRail, de provincie Noord-Holland, de Museumstoomtram en De Nieuwe Golf.  De ontwikkeling van het stationsgebied geeft ook een grote boost aan de groei van Hoorn. Tot 2030 wil de gemeente 6.000 extra woningen bouwen. Een aanzienlijk deel hiervan gaat landen in de Poort van Hoorn.

Sfeerimpressie van de stoomtrampromenade met rechts voorzieningen en woningen. © De Nieuwe Golf

Ruimte maken voor nieuwe ontwikkelingen

De supermarkt in het stationsgebied gaat naar BuitenStad Hoorn en er komen parkeergarages voor auto’s en fietsen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor woningen, kantoren, horeca, detailhandel en maatschappelijke functies. De Museumstoomtram wordt meer zichtbaar gemaakt en in de spotlights gezet. Het gebied aan de noordzijde krijgt een meer stedelijke uitstraling, en de nieuwe invulling maakt dat het er zowel overdag als ’s avonds levendig is. In plaats van een loopbrug over het spoor komt er een kwalitatief hoogwaardige traverse van en naar de binnenstad.

Het busstation wordt verplaatst van de zuidzijde naar de noordzijde. Hierdoor ontstaat aan de zuidzijde ruimte voor meer groen en ruimte om de beleving van singels terug te brengen. Het gevoel in de binnenstad te zijn, start dan direct aan de zuidzijde van het station. Naast de traverse komt het zogenaamde Zuidgebouw dat de entree van het station markeert. Ook aan de zuidzijde komt een fietsenstalling.

Sfeerimpressie van eerste fase ontwikkeling stationsgebied Poort van Hoorn © De Nieuwe Golf

Gebiedspartner met ruime ervaring

Voor de ontwikkeling van het stationsgebied Poort van Hoorn vormen Ballast Nedam Development en Blauwhoed samen het consortium De Nieuwe Golf.  De naam staat voor beweging, verbinding en vernieuwing met respect voor het bestaande. De Nieuwe Golf brengt ruime ervaring mee uit eerdere stationsontwikkelingen in onder andere Utrecht en Delft en kan snel starten met de bouw van de eerste fase.

Gemeente en De Nieuwe Golf starten met planontwikkeling

Gemeente en De Nieuwe Golf starten in oktober 2025 met het maken van een ontwikkelplan. Hierin staat onder andere hoe het gebied eruit komt te zien, welke voorzieningen er kunnen komen en hoe de omgeving leefbaar en bereikbaar blijft tijdens de bouw. De eigentijdse uitstraling wordt vormgegeven door Studioninedots, de ontwerpstudio achter onder andere het Wisselspoor in Utrecht. Zodra het plan haalbaar en van goede kwaliteit is, sluiten gemeente en De Nieuwe Golf een samenwerkingsovereenkomst. Naar verwachting kunnen ze deze afspraken in oktober 2026 vastleggen.

Gelijktijdig wordt een eerste deel van het gebied aan de noordzijde van het station ontwikkeld. Daar komen zo’n 50 á 60 appartementen met op de begane grond ruimte voor bijvoorbeeld een restaurant, een bar, een buurtkamer met co-werkplekken. Volgens planning start de bouw van dit eerste deel eind 2026.

Fases ontwikkeling gebied

De ontwikkeling van het stationsgebied verloopt in fases. Het project start aan de noordzijde van het stationsgebied. Dit is het gebied tussen het treinstation, het ziekenhuis, het Keern en Lindendael. De zuidzijde van het stationsgebied wordt in een latere fase ontwikkeld. Dit is het gebied tussen de entree van het NS treinstation en de Stationsweg, de Noorderveemarkt en het Keern. Het duurt naar verwachting zo’n tien jaar om het hele stationsgebied te ontwikkelen.

Het te ontwikkelen stationsgebied (geel gemarkeerd) met linksboven een deel van de binnenstad en rechtsboven het stadsstrand.